Love Me Or Love Me Not Part 7

            “You look gorgeous today, my lady.” Puji Javen sambil matanya merenung gadis jelita di hadapannya. Akhirnya dia dapat berdua-duaan dengan Ai tanpa kehadiran Akio. Ai tersenyum simpul. Javen Giovanni sememangnya pemuda yang bermulut manis. Sentiasa memuji dan membuat gadis-gadis selesa bersamanya. Seorang lelaki yang sangat sensual, menarik minat wanita-wanita disekelilingnya. Namun sayang seribu kali sayang. Lelaki itu tidak berminat pada kaum berlainan dengannya. Mungkin kerana itu jugalah Ai berasa lebih selesa bersamanya berbanding dengan lelaki lain.

“Where are we going?” Soal Ai.

“Anywhere you want. Today, I’m going to be your servant.”

“Okay. Let me see. I’m hungry. Let’s eat.”

“As you wish my lady.”

Javen tersenyum lebar. Ai seharusnya dilayan seperti seorang puteri. Gadis semanis itu kelihatan makin menawan hari demi hari. Seringkali membuatkan hatinya tersentuh. Javen mendiamkan diri. Dia mula memikirkan sesuatu. Sesuatu yang akan membuatkan gadis itu gembira mendengarnya. Kini, apa yang diperlukannya adalah satu tempat di mana dia boleh berdua-duaan dengan Ai.

“Javen..” panggil Ai. Javen tersenyum. Matanya masih memandang ke hadapan. Fokus pada pemanduannya. Dahlah tak ada lesen, main bawak je! Kena saman polis baru tahu!

“Yes, my love?”

“Are you okay?”

“What do you mean by ‘are you okay’? Look. I’m fine.”

Ai mengangguk lemah. Dia tahu Javen menyembunyikan sesuatu daripadanya.

“Are you happy with your life?” Soalnya lagi. Senyuman masih terpapar. Palsu.

 “It was a blast. I can have everything I want. I live on what people called dream.” Makin lama senyuman yang dibuat-buat makin terserlah. Ketawa seakan mengejek dirinya sendiri mula mengiringi. Terselit kesedihan di riak pemuda tersebut. Aku ada segalanya namun tak ada orang yang boleh aku kongsikan semua ini. Alone and most of all, pathetic.

“Good for you.”

“Ai. I think we should talk more often.”

Ai tidak memahami maksud kata-kata Javen. Dia menggaru kepalanya.

“Nevermind. Forget it.”

Tangan si gadis menyentuh tangan si pemuda. Terbit rasa serba salah di hatinya. Memang dia kurang memberi tumpuan kepada Javen kebelakangan ini. Mungkin sebab itulah juga Javen mengambil keputusan untuk bercuti dan menghabiskan masa bersamanya di Malaysia.

“You are not good in lying you know.” Kali ini Ai mengembalikan ayat yang sering meniti di bibir Javen.

“I want to tell you something. The thing that I’ve keep for a long time.”

Bulat Mata Ai. Dia memandang wajah si pemuda. Tentang apa? Adakah dia akhirnya nak confess dekat aku yang dia ni gay? Javen, aku dah tahu lama dah. Tak perlu kau bagitahu, Akio dah ceritakan pada aku.

“About what?”

“About my feeling.”

Ai menelan air liurnya. Memang sah! Dia nak buat confession!

Kenderaan Myvi Pink milik si gadis berhenti di satu tempat. Tempat asing bagi Ai. Sebuah restoran? Kenapa nampak macam tak ada orang?

            Ai meninjau-ninjau kawasan sekeliling restoran terbabit. Lengang sangat. Entah-entah restoran ni tutup? Javen ni! Kalau tak tahu tanyalah aku dulu!

“Let’s go.” Ujar Javen dengan penuh hormat. Pemuda kacak itu tersenyum. Kali ini dia pasti akan meluahkan apa yang selama ini terpendam di hatinya. Sengaja dia booking seluruh restoran semata-mata untuk memastikan segalanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah.

Setakat booking seluruh restoran apa hal sangatlah. Demi Ai, aku tak kisah.

Dua orang pelayan sudah berdiri di hadapan pintu masuk restoran itali tersebut.

“Benvenuto signore, signora..” Serentak keduanya bersuara. Cantik paras kedua-duanya. Ai tersenyum lalu dia mengerling Javen. Tidak tertarikkan dia kepada perawan berdua itu? Kalaulah dia straight, senang-senang je gadis cantik berdua itu jatuh ditangannya. Tapi sayang, mustahil sekali.

“Grazie,” Balas Javen bersahaja. Salah seorang dari pelayan tersebut mengiringi mereka ke meja makan. Ai memerhatikan hiasan dalaman restoran terbabit. Cantik. Dinding dihiasi indah dengan beberapa lukisan besar. Perabot di situ juga kelihatan mewah. Namun sayang, tiada pengunjung di situ.

Cantik gila tempat ni. Tapi malangnya tak ada orang pun datang makan. Tak sedap ke makanan dekat sini? Mesti Javen ni dah kena tipu. Kesian.

Javen menarik kerusi untuk Ai. Sejak tadi tak habis-habis pemikiran gadis itu diselerakkan dengan pelbagai pertanyaan.

“Thanks. Ermm.. Javen. Why there’s no one here? Are you sure you come to the right place?” Ai gusar. Javen kemudiannya menolak kerusi gadis itu perlahan sebelum dia pula yang duduk. Dihadapan gadis cantik itu. Javen menongkat dagu, memandang wajah gadis yang dirinduinya itu.

“Actually, I do learned malay language when I’m in Milan. And I passed the test with a flying colours.” Javen tertawa. Hampir terkeluar biji mata Ai dibuatnya.

 “What? Are you kidding me??” Kuat kedengaran. Javen mengangguk.

Biar betul mamat ni. Ke dia tengah buat lawak seantero dunia?

“Tak. Saya tak bergurau.” Kedengaran perkataan-perkataan bahasa melayu terbit dari mulut Javen. Kedengaran sedikit pelik bunyinya. Melopong mulut Ai, tidak percaya apa yang baru sahaja didengarinya. Javen cakap bahasa melayu???

“Javen. Am I dreaming?”

Javen mengeluh. “Great. Now, after all I’ve been through all summer learning the your hard-to-die language, you still don’t believe!” Kembali lancar berbahasa inggeris. Pipi Ai ditampar perlahan oleh Javen.

“Bermimpi lagi ke kalau macam ni?” Javen.

Satu senyuman lebar tiba-tiba terbit di wajah Ai. Dia bangun dan mendapatkan Javen lalu dipeluknya lelaki tinggi lampai berbadan tegap itu dengan penuh keriangan. Tak sangka Javen sanggup belajar bahasa melayu demi dia dan Akio.

“Tak sangka! Ahhh! Javen! You are soo sweet!!”

Javen ketawa. Tak sangka Ai akan begitu gembira. Kalau dia tahu, dari awal lagi dia dah pergi kelas bahasa melayu itu.


"Tapi pasal Pak Harun tadi tu saya tengok macam ada miscomunication aje! Kenapa awak tak cakap bahasa Melayu dengan dia? Mati-mati saya ingat awak memang tak reti bahasa Melayu!" Ai menambah lagi.


"Saje je. Saya nak cakap bahasa Melayu dengan awak seorang je. Pada orang lain anggap ajelah saya ni buta bahasa ibunda awak ni. Simpan sebagai rahsia. Awak seorang je boleh tahu. Akio pun tak boleh tahu okay?" Javen tersenyum. Ai mengangguk tanda setuju. Tidak pernah dia rasa teruja sebegitu sekali.

“Lepas ni tak ada lagi English okay? Sepanjang saya berada di Malaysia, gunakan bahasa awak. Banyak lagi saya kena belajar, Ai.” Kekok kedengaran namun Ai masih gembira. Rasa nak lompat-lompat sampai atas atap!

Benda ni ke yang dia nak bagitahu? Ceh. Aku ingatkan dia nak reveal identiti gay dia tu. Buat suspen aje!

“Posso prendere il vostro ordine, signore? Ecco il menu.” Pelayan tersebut menghulurkan dua keping menu di tangan Javen dan juga Ai. Ai masih memandang Javen dengan perasaan kagum. Dia tersenyum simpul.

“Masih tak percaya.”

            “Kenapa?” Javen tersenyum lagi. Macam nak pecah otaknya belajar Bahasa Melayu sejak musim panas tahun lepas. Kali terakhir dia bertemu Ai sewaktu gadis itu dan keluarganya bercuti di Bali, dia mengambil keputusan untuk mempelajari bahasa ibunda gadis tersebut. Senang untuk mengeratkan lagi perhubungan mereka.

“Tak sangka Javen Giovanni yang datangnya dari Itali pandai berbahasa melayu. Kagum sangat-sangat,” Ai. Setelah pesanan dibuat, Javen mengambil keputusan untuk memberitahu Ai perkara yang sebenarnya. Perkara yang selama ini disembunyikan dari pengetahuan gadis tersebut.

“Saya ada sesuatu nak beritahu pada awak, Ai.” Tersusun rapi tuturnya. Ai yang sedang memakai napkin mengalihkan pandangannya ke arah pemuda kacak tersebut. Javen berdehem lalu memperbetulkan kolar kemejanya. Air liur ditelan.

Buona fortuna, Javen!

            Ai gementar. Dia tidak tahu harus bereaksi bagaimana. Apa yang patut dikatakan olehnya jika Javen mula mendedahkan rahsianya? Oh! Masalah!

“Cakaplah…”

“Awak jangan terkejut ya?”

“Kenapa nak terkejut?”

“Sebab.. Ermm.. Ai..”

“Yes?”

“Promise you won’t freaking out okay?” Javen gementar. Hilang sudah bahasa melayunya.

“Promise.”

“Are you sure?”

            “Yalah.” Ai. Makin gementar gadis itu. Dia meneguk mineral water yang berada di dalam gelas tinggi di tangannya. Kenapa Javen pilih masa sebegini untuk mendedahkan segalanya? Aku gabralah!

“I’m not what you think I am.”

“I knew it already, Javen.”

Javen terdiam seketika. Dia sudah tahu kebenaran kah?

“Know what?”

“That you’re gay.” Saat Aiko memanculkan ayat tersebut dari mulutnya, terkesima Javen. Bukan itu yang dia mahu perkatakan!

Mana pulak dia dapat cerita karut ni? Sah-sah dari Akio! Oh damn it! Dannazione!

Ai dapat melihat riak wajah Javen yang serta-merta bertukar itu. Dia terlepas cakap! Pastinya Javen berkecil hati dengannya. Mungkin juga pemuda itu rasa dirinya diperlekehkan Ai.

            “Excuse me. Saya nak ke tandas.” Javen bingkas bangun dan meletakkan napkin di atas meja lalu menuju ke tandas. Hatinya terasa seperti ingin meletup saat itu jugak.

Sesampainya di tandas, pemuda kacak itu merenung wajahnya di hadapan cermin. Terasa sakit di hatinya.

I’m not a gay. Semua tu gurauan aku dan Akio sahaja! Apa yang aku nak beritahu pada kau ialah aku dah jatuh hati dengan kau sejak dulu dan aku nak ambil kesempatan kali ini untuk menjadikan kau teman istimewa aku, Ai!

            Javen membasahkan wajahnya. Tiada lagi keberanian untuk berterus-terang selepas apa yang baharu sahaja didengarinya daripada mulut Ai. Keberanian yang membawanya ke Malaysia itu hilang serta-merta.

“I don’t know what to do now…”

Javen meraup wajahnya berkali-kali. Terasa satu beban yang menekan hatinya. Beban yang ditanggung semenjak sekian lama. Sudah lama dia menahan perasaan kepada sahabatnya itu dan buat sekian kalinya, dia masih gagal menyuarakannya.

Aiko Arielle, I love you too much. Could you understand my feeling to you? 

2 comments:

Unknown at: September 25, 2011 at 4:56 AM said...

walaweh...
sian javen...
2la gurau lagi bnde2 camtu..
xpasal2 diri sendri yg merana ...

Bintang Asterisk at: September 25, 2011 at 5:08 AM said...

Itulah. Sian kan? Akio ingat benda tu betul tu yang dia bgtaw Ai. Ai tu pulak jenis x berkawan dengan laki sangat. Sebab dia ingat Javen tu gay yang dia boleh jd kawan baik Javen.

myfreecopyright.com registered & protected
Transparent Green Star