Kejora Cinta Adrian Part 18

            Kelopak mata dibuka perlahan. Pemuda tersebut mengeluh berat. Dia rasa letih. Tak pernah rasa seletih itu. Pemuda itu memandang sekelilingnya. Gelap. Sweater putih yang membaluti tubuhnya dipeluk kuat-kuat. Sejuk. Rasa sampai ke tulang hitam. Swatch di tangan diteliti. Sudah jam tiga pagi. Dia masih di situ, termenung sendirian di tepi pantai, melayan perasaan. Lampu samar-samar kelihatan. Sekali ada, sekali tiada. Entah apa yang dirasakan kini. Satu kekosongan yang melampau di dalam hatinya.

Blackberry Stormnya tiba-tiba berbunyi. Ada panggilan masuk. Adrian tidak memperdulikan jeritan alat komunikasi tersebut. Mungkin Arissa, fikirnya. Pandangannya dilemparkan ke atas langit. Jutaan bintang di angkasa. Sangat cantik. Berkelip-kelip indah. Suasana diganggu dengan bunyi telefon tersebut. Mahu sahaja dimatikan terus telefon bimbit itu. Tangan menyeluk poket belakang jeans lusuhnya. Diamati nama yang tertera di skrin. Keningnya berkerut.

            “Hello?”

“Sweetheart..,”suara manja kedengaran. Adrian bangun dari duduknya. Dia melangkah ke tepi pantai. Kedengaran hembusan bayu dan hempasan ombak di gigi air.

“Cheryl…”

“I miss you..” Kedengaran esak tangis si gadis, kekasih pemuda tersebut. Adrian berasa serba salah. Perlukah dia memberitahu gadis itu akan perkara sebenar? Dia tidak mahu menambah beban yang ada di hatinya tatkala itu.

“How are you?” Soalnya.

“Not so good.”

“Sorry…”

“It’s okay. Where have you been?”

“No where..”

            “Don’t you miss me?” Ujar gadis tersebut. Dia dapat mengagak perasaan Adrian terhadapnya. Dia dapat melihat ketidaksungguhan pemuda itu terhadap hubungan mereka setelah pulang ke Malaysia.

“Can we talk later?” Adrian makin serabut.

“Why so sudden?”

“What?”

“Are you trying to avoid me?”

“Cheryl. I’m in lot of trouble right now. I just want to get rid of that. That’s all.”

“Come back to me…”

“I can’t..!”

“Why??” Nada suara Cheryl mula meninggi. Dia tidak puas hati dengan layanan yang diterimanya. Tidak adil. Dia ditinggalkan tanpa sepatah kata. Tiada selamat tinggal, Adrian hanya beredar dari negara itu tanpa sebab. Sedikit sebanyak membuatkan gadis itu marah. Kalau benar pemuda itu tidak mencintainya, berikan sebab yang kukuh untuk meninggalkannya. Bukan berdiam sedemikian. Sangat tidak bertanggungjawab.

“Why what, huh?”

“Why don’t you come back here and be with me?!”

“Because I think I’m falling in love with someone else!” Adrian menahan amarahnya. Dia segera menamatkan perbualan dengan gadis itu. Blackberry tersebut dimatikan. Dia tidak mahu sebarang gangguan daripada sesiapa. Dia berserabut. Entah apa yang tak kena dengan perasaannya. Sejak kejadian tadi, fikirannya mula melayang entah ke mana. Arissa Azzalea, dia isteriku. Namun hakikatnya, kami cuma suami isteri bersandarkan akad nikah, bukan dengan kerelaan hati dan perasaan. Adrian memberhentikan langkahnya. Kemudian, pemuda itu duduk mencangkung, sambil kedua tangan berada di kepalanya.

            Terasa satu sentuhan lembut di bahu pemuda tersebut. Terkejut pemuda itu. Meremang bulu romanya. Kepala lantas diangkat dan menoleh ke belakang. Terpampang wajah jelita Arissa Azzalea. Rambutnya mengurai ditiup angin. Adrian mengelak daripada terus memandang gadis tersebut. Dia menundukkan kepala dan duduk di atas pasir itu. Mukanya ditekup dengan lengan. Dia tidak mahu perasaanya bergelora lagi. Cukup cukuplah dengan apa yang telah terjadi tadi. Dia tidak mahu melukakan perasaan Arissa dengan perbuatannya lagi.

“Jom balik,” Ajak Arissa. Adrian masih statik seperti patung, tak bergerak ke kanan mahupun ke kiri. Si isteri duduk di hadapan pemuda itu. Kakinya masih terasa sakit. Sejak pukul dua tadi dia mencari pemuda itu. Rupa-rupanya dia berada tidak jauh daripada hotel tersebut. Bandage yang membalutinya juga sudah kemerah-merahan dek darah yang mengalir keluar.

            “Ryan. Look at me..” Pinta gadis tersebut. Dia meletakkan tangannya di lengan si pemuda. Apabila Adrian masih enggan memperdulikannya, jari-jemarinya hinggap di rambut jejaka tersebut. Diusap-usapnya kepala si suami. Adrian menahan perasaanya. Entah mengapa tiba-tiba rasa mahu menitiskan air mata. Dia rasa sayu dan tersentuh dek belaian Arissa.

“What’s wrong? I tak marahkan you dah. Really. I tak tipu. Sejuk kat luar ni. Nanti you sakit..” Arissa masih memujuk Adrian. Pemuda tersebut mengangkat wajahnya. Matanya berkaca. Adrian mengesat matanya, mengelakkan Arissa daripada berteka-teki tentang perasaannya ketika itu.

“Jomlah.”Pemuda itu terus bangun dan melangkah pergi. Arissa ditinggalkannya beberapa langkah. Entah mengapa, dia tidak tegar untuk bersemuka dengan si isteri.

            Arissa Azzalea yang sedang duduk itu tidak dapat bangun. Kakinya terasa bisa dek luka yang diperolehinya petang tadi. Arissa mengurut-urut betisnya, berharap agar surut kesakitannya itu. Matanya ralit memandang Adrian yang semakin lama semakin jauh dari pandangannya. Langsung tak menoleh ke belakang. Adrian tidak sedarkah aku masih ada dekat sini? Mana fikiran kau melayang ni? Tolonglah aku. Kaki aku cramped ni..!

Adrian rasa tidak sedap hati. Seperti tertinggal sesuatu. Dia menoleh ke belakang.

            “Arissa, are you okay?? Sorry! Sorry! I tak sengaja..! Sakit sangat ke?”Adrian segera berlari mendapatkan gadis tersebut. Arissa tersengih. Nampak sangat dia tu lemah, luka sikit pun sampai tak boleh nak jalan.

“Maaf..! I tak sengaja..” Adrian berterusan panik. Si gadis tiba-tiba tergelak. Nasib baiklah Adrian perasan ketiadaanya di situ. Kalau tidak tidur beralaskan pasir berselimutkan ombaklah jawabnya gadis itu.

“Boleh bangun tak ni?”Soal Adrian lagi. Arissa mengangguk. Dia cuba bangun namun terasa sebelah kakinya masih cramped dan gadis itu jatuh semula. Nasib baiklah Adrian sempat memaut pinggangnya. Kalau tidak pasti tersembam dan tercium pasir jawabnya gadis itu.

            Adrian yang penuh kelakian itu dengan pantas mendukung si isteri buat kali ke tiganya untuk hari itu. Arissa hanya membiarkan perlakuan suaminya itu. Dia tidak berdaya untuk melangkah lagi.

“Thanks.”

“Tak ada hal lah. I  kan suami you. I bertanggungjawab untuk jaga you. Takkan I nak biarkan isteri I kena tinggal sakit-sakit macam ni. Itu selfish namanya tahu?”Adrian tersenyum. Arissa lega. Lelaki itu tidak moody  seperti tadi. Kejadian yang berlaku malam tadi mungkin hanyalah satu dugaan bergelar suami-isteri. Pastinya Adrian tidak berniat melakukan perkara sebegitu.

“Boleh I tanya something?” Arissa. Adrian mengangguk. Kakinya terus melangkah menuju ke suite yang berada tidak jauh dari situ.

“You cakap dengan siapa tadi? I mean, sebelum I  datang tadi?” Kata-kata Arissa membuatkan Adrian terdiam sebentar. Dia dengarkah? OMG!

“You dengar apa?”

“Tak dengar apa-apa pun. Just bunyi macam you marah.”

Phew! Nasib baik!

“Ada masalah sikit tadi. Okay dah sampai. You turun dulu. I  nak buka pintu.”


0 comments:

myfreecopyright.com registered & protected
Transparent Green Star