Kejora Cinta Adrian Part 25


            “Dengan siapa you bercakap tadi tu?” Arissa menegur suaminya dengan lembut. Perasaannya gundah-gulana. Entah mengapa dia berasa sedih. Adakah kerana ayat terakhir yang dihamburkan Adrian kepada pemanggilnya? Adrian membatukan diri. Dia meraup wajahnya, cuba mencari kata-kata yang akan diungkapkan kepada si isteri. Kata-kata yang tidak akan menyakitkan hati Arissa Azzalea.

“Kawan..”Ringkas. Arissa kemudiannya menggeleng, Dia bukannya bodoh. Dia tahu pemanggilnya pasti pernah menjadi seorang yang lebih daripada seorang sahabat kepada Adrian. Dengar sahaja pun sudah tahu.

“Bohong.”

Buat apa you nak tahu?” Soal Adrian.

“Dia tu someone yang important untuk you?” Masih tidak mahu beralah. Adrian rimas. Tadi bersoal jawab dengan Cheryl, kini Arissa pun mahu berbuat benda yang sama ke? Bosan! Bosan! Bosan!

“Tak penting langsung.”

“Ryan, tell me the truth…”

Adrian menggeleng. Dia tidak mahu menambahkan sakit kepalanya lagi. Briefcase di bumbung Lotus Ellise segera dicapai lalu dia berjalan menuju pintu utama rumahnya. Pemuda itu memulas tombol lalu meninggalkan Arissa yang masih tercegat di situ. Enggan memperdulikan soalan gadis itu. Arissa membontoti langkah Adrian. Dia betul-betul ingin tahu.

“Adrian..”Gadis itu menarik tangan pemuda itu. Dia tetap mahu mengorek rahsia. Kebelakangan ini kelihatannya Adrian asyik diganggu seseorang. Dia musykil. Siapakan gadis itu? Apa hubungan gadis itu dengan suaminya? Adakah dia gadis yang sama? Gadis yang menganggu Adrian sewaktu mereka honeymoon  tempoh hari? Apa yang sedang berlaku?

“I kan wife you. Takkan you nak berahsia dengan I?” Arissa. Adrian menoleh. Dia mencampakkan briefcasenya di atas sofa berdekatan. Marah!

           “You should said it to yourself, Arissa!” Nada suara Adrian mulai tinggi. Teringat pula pada situasi si gadis. Dia pun merahsiakan sesuatu daripadanya namun tak pula dia mahu mengorek rahsia gadis itu.

“You cakap apa ni?” Arissa bingung. Eh apasal dengan mamat ni?

“Nothing.”

“I just tanya you siapa perempuan tu. Susah sangat ke nak jawab?” Arissa masih tidak berpuas hati. Dia tidak kisah bertikam lidah dengan Adrian asalkan dapat mengetahui siapa perempuan yang sering menganggu rumahtangganya itu.

“Yang you sibuk nak tahu tu kenapa?”

“You husband I!” Arissa menegakkan haknya.

“Dengar sini baik-baik okey? Apa-apa urusan peribadi you I tak pernah sibuk-sibuk nak ambil tahu kan? So you jangan nak buat pandai dekat sini. Tengok diri you tu dulu! Urusan you sendiri tak terjaga, nak sibuk urusan I!” Kasar kedengaran tempelak Adrian. Terdiam Arissa. Tak sangka Adrian begitu berang malam itu. Pastinya gara-gara wanita yang menelefonnya itu. Tanpa sebab, dia pula yang jadi mangsa tempat melepaskan kemarahan pemuda itu.

Menyesal aku cakap dengan mamat bengong ni! Urghh!

“Okay fine. Maaf sebab I sibuk sangat jaga tepi kain you.” Arissa.

Adrian mengeluh berat. Kata-katanya mungkin agak melampau. Dia tertekan dengan Cheryl dan kini ingatan terhadap kekasih Arissa pula datang bertubi-tubi. Hasilnya, mengamuk tak tentu pasal. Mulut lancang, bagaikan panah petir yang menyambar sanubari si isteri.
Arissa rasa terluka. Mahu beredar namun tangannya lantas ditarik Adrian. Pemuda itu menyesal dengan kata-katanya. Kalaulah dia lebih bersabar pasti Arissa tidak terasa dengan kata-katanya itu.

            “Lepaslah!” Arissa menyentap tangannya yang berada dipautan Adrian. Sakit hati apabila diperlakukan sebegitu rupa. Menyampah!

            Arissa segera berlari memanjat anak tangga. Mahu mengunci diri di dalam kamar tidurnya, tidak mahu bersua muka dengan orang yang memarahinya tanpa sebab itu. Si suami memanggil namanya namun tidak dihiraukan langsung. Adrian segera membontoti langkah Arissa namun belum sempat dia masuk ke dalam, pintu bilik dihempas di depan matanya. Terkedu Adrian. Nasib baiklah dia lambat sikit, kalau tak ada can patah batang hidungnya berlaga dengan daun pintu yang keras itu.

           Isteri lelaki tersebut mendengus kecil. Puas hatinya dapat melepaskan kemarahan yang terpendam di hatinya. Biar Adrian tahu dia juga boleh berbuat benda yang sama.

Oh, kau ingat kau sorang je boleh mengamuk? Aku pun boleh lah! Orang tanya baik-baik jawab kasar-kasar. Nah rasakan!

Kedengaran ketukan demi ketukan yang datangnya dari luar bilik. Adrian rasa serba-salah pula saat itu. Arissa cuma risau tentang keadaannya namun dibalas dengan kata-kata yang kasar pula.

“Arissa.. Buka pintu ni sayang,” Adrian memanggilnya. Namun panggilannya itu tidak berbalas. Dia tahu pastinya Arissa Azzalea sedang melancarkan perang mogok terhadapnya. Entah berapa lama pula masa yang akan diambilnya untuk memujuk gadis itu. Ah lantaklah. Esok lusa hilanglah marahnya itu.

            “I  mintak maaf okay?” Pemuda itu menyandarkan badannya di pintu bilik Arissa. Arissa menghampiri pintu bilik tersebut namun tidak terniat untuk membukanya. Mahu mendengar luahan perasaan Adrian. Mana tahu terkeluar jugak hal yang merunsingkan kepalanya sejak tadi. Gadis itu merapatkan telinganya di telinga. Mata dikecilkan, cuba mengfokus.

“Maafkan I sebab marah-marah you. I tak sengaja. Serabut sangat kepala otak I  sekarang ni. Macam-macam masalah. Nak nak macam yang tadi tu I pun tak faham apa yang dia nak lagi..” Kedengaran Blackeberry pemuda itu berbunyi. Kata-kata terhenti. Beberapa saat kemudian dia menjawab panggilan tersebut.

“Yes. Speaking. Whatt??” Adrian lantas beredar. Arissa menghentakkan kakinya saat itu. Baru sahaja nak dengar masalah pemuda itu ada pula gangguannya!

           Arissa perlahan-lahan membuka pintu biliknya. Dijengahnya sedikit kepalanya, mengintai-intai jika Adrian masih berada di situ. Kedegaran tapak kaki pemuda itu menuju ke arah bilik bacaan. Suara pemuda itu dapat didengarinya jelas. Entah siapa menelefonnya. Perempuan itu lagi kah? Rasa ingin tahu Arissa membuatkan gadis itu bertekad untuk menyiasat. Dia melangkah perlahan menuju bilik bacaan di mana Adrian berada. Risau pula jika kantoi tapi tak kisahlah janji dia tahu apa masalah pemuda tersebut. Prihatin juga Arissa ni!

“Speaking of truth, I don’t know what happen! It is out of my control okay!” Kedengaran Adrian meninggikan suaranya. Arissa masih cuba memahami apa yang sedang terjadi. Dia memasang telinga, mencuri dengar. Dia bersembunyi di sebalik pintu yang tidak berkunci.

Siapa yang call tu ye? Asyik marah je laki aku ni. Emosional betul!

“You should take responsible since it was your fault! Open your eyes!”

Apa mamat ni cakap? Dengan siapa ye?

Arissa mencuri pandang. Diintai-intainya Adrian. Memang pemuda itu nampak benar-benar berang. Tiba-tiba Adrian memusingkan badannya. Matanya bertembung dengan Arissa. Pemuda itu terkedu, begitu juga dengan isterinya. Pada masa itu hilang semua kata-kata Adrian. Arissa segera melarikan dirinya. Risau dituduh penyibuk lagi. Adrian mahu mengejarnya namun memandangkan urusan yang masih belum selesai dia membatukan diri.

            Aduhai! Kantoi jugak aku. Itulah pandai-pandai je nak curi-curi dengar. Nanti memang sah-sah dia tuduh aku ni busybody! Aisey.

Gadis tersebut mengeluh. Dia menghempaskan dirinya di atas katil. Kedengaran pintu biliknya dikuak. Kemudian, terpampang wajah Adrian. Ah sudah! Dia nak mengamuk lagi ke apa? Matilah aku. Buat tidur! Buat tidur!

“Arissa, boleh tak malam ni I  tidur dengan you?” Ujar Adrian. Dia menghampiri katil sebelum duduk di sebelah Arissa. Arissa perlahan-lahan membuka matanya. Wajah cerah Adrian kelihatan kemerah-merahan. Gugup Arissa saat itu. Si suami melabuhkan badannya di sebelah Arissa lalu  dipeluk si isteri dengan lembut.

3 comments:

Aida Nadia at: September 17, 2011 at 3:54 PM said...

nk lg...!!!

Bintang Asterisk at: September 17, 2011 at 4:19 PM said...

HAHA. thengkaseh sebab sudi membaca. Kejab lg Bintang letak smbgannya okay. neway, youre ohsem!

Anonymous at: October 14, 2011 at 1:17 AM said...

good story...keep it up :)

myfreecopyright.com registered & protected
Transparent Green Star